Fransk Chokladpaj

Igår bakade jag Fransk Chokladpaj som var SUPERGOD.
Jag hittade receptet på Ciao.se som är en sida där man lägger
upp recensioner och sen betygsätter andra ens recensioner
och man får pengar för det. Det är hur bra som
helst. Jag började för 3 dagar sedan och är nu uppe i över
50 kr! Väldigt praktiskt för dig som behöver pengar.
Hur som helst tänkte jag lägga upp receptet på Choklad-
pajen här!
____________________________________________
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pajdeg:
125 g smör
½ dl florsocker
2 msk kakaopulver
3 dl vetemjöl
1 äggula
1 krm sal
Fyllning:
200 g mörk choklad, 70% kakaohalt
100 g mjölkchoklad
50 g smör
2 dl vispgrädde
Ev en liten skvätt konjak
Garnering:
Färska eller frysta bär
Gör så här:
Pajdeg:
Arbeta snabbt ihop alla ingredienserna i en matberedare eller för hand.
Tryck ut degen i en liten pajform, ca 20 cm i diameter. Låt stå kallt i ca 1 timme. Grädda pajskalet mitt i ugnen i 175º ugn i ca 25 min.
Fyllning:
Hacka chokladen.
Smält smöret på svag värme, det får inte brynas.
Tillsätt grädde och låt koka upp.
Dra kastrullen från värmen. Tillsätt chokladen och rör tills den är helt smält. Smaksätt ev med konjak.
Häll smeten i pajskalet och låt den svalna.
Täck med plastfolie och ställ pajen i kyl i minst fyra timmar, men gärna över natten.
Garnera med färska eller frysta bär inför serveringen.

Pajdeg:

125 g smör
½ dl florsocker
2 msk kakaopulver
3 dl vetemjöl
1 äggula
1 krm salt

Fyllning:

200 g mörk choklad, 70% kakaohalt
100 g mjölkchoklad
50 g smör
2 dl vispgrädde
Ev en liten skvätt konjak

Garnering:

Färska eller frysta bär

Gör så här:

Pajdeg:

Arbeta snabbt ihop alla ingredienserna
i en matberedare eller för hand.
Tryck ut degen i en liten pajform, ca 20 cm i diameter.
Låt stå kallt i ca 1 timme. Grädda pajskalet
mitt i ugnen i 175º ugn i ca 25 min.

Fyllning:

Hacka chokladen.
Smält smöret på svag värme, det får inte brynas.
Tillsätt grädde och låt koka upp.
Dra kastrullen från värmen. Tillsätt chokladen och rör till
den är helt smält. Smaksätt ev med konjak.
Häll smeten i pajskalet och låt den svalna.
Täck med plastfolie och ställ pajen i kyl i minst fyra
timmar, men gärna över natten.
Garnera med färska eller frysta bär inför serveringen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Där har ni det supergoda receptet!
Däremot hade jag inte i konjak och hade
inte på frysta bär på pajen heller.
Men jag tycker att den blev supergod iallafall!

Blev jättegott med en klick grädde till!

Skriv till mig!
Postat av: Millah

vad kul att du tyckte den var fin kram

2010-11-19 @ 09:12:19
URL: http://millahoman.blogg.se/

Skriv till mig här:

Namn:
Här ofta?

Email: (Bara jag kan se)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0