Kritik på Amir's inlägg om böneutrop!

Anledningen till att jag sätter mig vid datorn 01.20 på natten och skriver ett inlägg på bloggen är p.g.a. Amir's inlägg angående böneutrop från en moské i Fittja. Ni som inte läst inlägget kan läsa det HÄR
 

Så... här kommer min kritik.. *harkel*
 
Först och främst jämförde Amir Sveriges nationalsång med Islam, vilket inte är helt rättvist eftersom att nationalsången har gjorts till åt land, medan Islam faktiskt är en religion. Man kan inte jämföra nationalsången på skolavslutningen med böneutrop från minareten i Moskén, då nationalsången inte (egentligen) har ett skit med skolavslutningar att göra.
 
Amir tog upp att skolmaten inte längre serverar fläsk i den vanliga skolmaten. Jag har hittills inte mött en skola som tagit bort fläsk ur den vanliga skolmaten, däremot har det tillkommit fler alternativ för människor som inte kan eller vill äta den vanliga maten t.ex. (vegetariskt, veganskt, laktosfritt, minus fläsk o.s.v.) För ca. 9 år sedan när skolmaten inte var lika utvecklad som nu behövde man läkarintyg på att man var vegetarian, som om det skulle vara någon sjukdom.. Jag (som är vegetarian) tyckte att det var otroligt förnedrande och slutade äta skolmaten, vilket resulterade i järnbrist (då jag inte fick i mig protein i annan form) och så började jag tappa otroligt mycket hår.
 
En annan sak alla svenskar tycker att vi ska göra är att "värna om den svenska befolkningen". Så varför inte tänka på att vissa svenskar faktiskt konverterar till Islam, det är många svenskar som är födda och uppvuxna i Sverige men som ändå konverterat till en annan religion.
 
När blir man egentligen svensk? Och när har vi rätten att säga att någonting är eller inte är svenskt? Jag tycker att det är fel att trycka ned andra människor p.g.a. vilken religion de tror på. Kristendomen är inte heller svensk, det finns det ingen nutida religion som är i grund och botten.. Folk, vi lever på 2010-talet, det är dags att bli lite öppensinniga.
 
Och en motfråga till Amir (som för övrigt är homosexuell), om du får friheten att gifta dig och leva ditt liv på ditt sätt, så varför borde inte de muslimer som väljer att besöka moskén få göra det? (Mest riktat mot det någon skrev i Amir's kommentarfält om att det räcker med en moské)
 
Kyrkan har kyrkklockor och moskén har böneutrop. Spelar det egentligen någon roll varifrån ljudet kommer? Kyrkklockorna slår som en symbol för gudstjänst (i grund och botten). Det är exakt samma sak.

Skriv till mig!
Postat av: linnhahne.blogg.se

Kika gärna in & delta i min tävling där du kan vinna ett smycke från parati.se (suuuuper enkla regler!!) :-D
Direktlänk -> http://linnhahne.blogg.se/2012/october/tavling-vinn-smycke.html#comment

2012-10-16 @ 19:10:30
URL: http://linnhahne.blogg.se/

Skriv till mig här:

Namn:
Här ofta?

Email: (Bara jag kan se)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0